Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.12.2003, Eagle , článek
Pojem softwarové chlazení na platformě AMD zná asi každý, kdo se zajímal o snížení teploty procesoru. Zároveň je však téměř synonymem k tomuto pojmu i slovo "problém". V tomto článku si vysvětlíme princip softwarového chlazení, ukážeme postup, jak ho zapnout a nakonfigurovat procesor, a uvedeme, jaké jsou se softwarovým chlazením spojené problémy i s možnými variantami řešení. Teplota se v případě nevytížení tímto způsobem sníží až o 10 stupňů!
tom.tomas | 7.1.200421:39
Da se nejak nastavit Stop Grant v Linuxu ? Existuje neco jako WPCREDIT pro Linux ?
Odpovědět0  0
adamica | 26.12.200317:17
mam v PCI 4 zarizeni vcetne SB­-Live!, pri zapnutem s.ch. se objevil problem s praskanim zvuku a pozdeji mi zacal zatuhavat pocitac, kdy pomohl jedine HW reset; mam starou desku abit kt7 s via kt133 chipsetem a procesor bezi na 100*22 ­- problem se zatuhavanim pc se objevil, kdyz jsem pc pripojil do 10 mbit LAN site a dokoupil dalsi sitovku ­- muze to byt tedy vytizenim PCI­-sbernice, resp. co mam udelat, aby mi soft­-cooling jel i v techto podminkach ?
po vypnuti s.ch. problem zmizel

dekuju za info
Odpovědět0  0
dim0n | 20.12.200321:07
mam jeden problem mozna to nepatri sem... ale asi mi zdroj odpaluje HDD
Podle speedfana mam napeti­(jake ma nejt a jake je ted­):
+3.3V = 2.78­-2.90V +5V = 4.65V +12V = 12.40V
-12V = 12.45V +5V = ­-5.40V +5VSB = 5.21V
VBAT: 3.26V
muze mi nicil elektroniku u HDD tyhle napeti ­(hlavne ty +3.3V­)???
predem denuki za odpoved
Odpovědět0  0
tom.tomas | 3.1.20041:11
Ne. Do HDD jde pouze napeti +12V a +5V.
Odpovědět0  0
tom.tomas | 3.1.20041:21
Tady mate asi chybu +5V = ­-5.40V. U toho HDD je myslim tech 12V na motor a 5V na elektroniku. Mozna je problem v tech +5V = 4.65V ale to by ten HDD neznicilo a taky by blbla i CDromka.
Odpovědět0  0
radov999 | 18.12.200316:50
Celkom dobry clanok. Ja som osobne pouzival VCool­(pokial som mal VIA­), ale po prechode na SIS748 pouzivam programcek COOLON. Teplota v klude okolo 38 stupnov­(Thorton na 2160MHz­) a v beta verzii 122 to podla autora vie chladit NForce2, VIA, ATI, ALI, AMD, SIS.­(mam to overene len na VIA a SIS­).
Skuste a dajte vediet ci to funguje­(hlavne NForce2­).
Odpovědět0  0
Štěpán Burian | 17.12.200311:26
Ja osobne jsem dospel nedavno k nazoru ze soft. chlazeni muze byt i k nicemu. Osobne s tim mam problemy s TV tunerem, pokud je procesor v klidu ­(HLT­), nachytava se na zvuk mruceni o nizke frekvenci. Nedavno jsem zjistil, ze kdyz pustim SETI, dojde k zatizeni procesoru na 100% a mrukot mizi, vypne se HLT. Nejsem schopen sofistikovane rozhodnout, zda tento problem nastava pouze pri urcite kombinaci HW komponent ­(zdroj, tv tuner, procesor, chipset­), ale svoji cesticku jsem si nasel. SW chlazeni procesoru je muj nepritel :­-­))
Odpovědět0  0
jago | 16.12.20036:25
Autor by měl být seriózní a celý cyklus článků uvést větou: ­"Tento způsob chlazení spolehlivě funguje jen s čipsety VIA!­" Už se o tom hodně psalo při předcházejících diskuzích, např. letos na jaře. S deskou GB GA7VAXP to fungovalo přesně podle popisu v článku, teď mám EPOX 8RDA3+ a ani prd!!
Odpovědět0  0
666 | 19.12.200310:43
U téhle desky je volba v BIOSu ­"CPU THRM­-Throttling­" správně nastavení a chodí, mám stejnou desku a na AMD Barton 2500+ @ 10x200 1,65V mám 40°C ­(film­) 46°C ­(game­).
Odpovědět0  0
Seikos | 12.12.200323:30
Na NF2 to vůbec nechlasí. Zkoušel jsem CPUIdle i CPUCool a žádná teplotní změna. Ani vámi popsaný postup se na NF2 nijak neprojevuje. Byl jsem ve spojení s Podienem ­(tvůrce CpuCool­) a ten mi tvrdí, že efektivita na NF2 je velmi malá. Výraznějšího snížení teploty lze docílit na VIA čipsetech
Odpovědět0  0
lakko | 13.12.200321:34
No ja mam Epox s NF2 a Barton 2500+ a chladim softw. CPUIdlePro.Teplota pri surfovani po nete cca 52°C a s chladenim sa znizi na 40°C.
Odpovědět0  0
Zahno | 14.12.200313:40
tak to vypada ze MSI uz to u NForce2 opravdu aktivni ma, jedu na 40 stupnich s Tbredem B0 na 2090 ­(11x190­) ...

btw: Zajimaplo by me, proc se ani za boha nemuzu dostat dan FSB200 ­- ani nezacne bootovat, kdyz jeste na 196 to drzi naprosto stabilne... Pameti Kingston HyperX 3500 ­- 433, taktovane 1:1 s FSB

Dik, Zahno
Odpovědět0  0
Seikos | 14.12.200322:09
No to je divný, já mám taky Epox ­(8RDA+­) a taky Brton 2500 a mě to vůbec nechladí. Mám tam teda někde chybu?
Odpovědět0  0
ASUS-TeK | 10.12.20031:29
jenom jestli ještě můžu k těm zdrojům... co si myslíte o zdroji ­"ATX CWT 350W DualFan pro P4­"
- celkově i konkrétně k tomuto téma
­- díky
ASUS­-TeK
Odpovědět0  0
Vrabi (3) | 9.12.200314:48
Dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli má někdo zkušenosti s NForce2 chipsety a výše popsaným postupem?
Zkoušel jsem najít bit dle tabulky a hodnota byla již nastavená do 1,takže nevím jestli je to default nebo jsem špatně vybral bit???
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 9.12.200317:08
Některé desky mají chlazení zapnuto již BIOSem.
Odpovědět0  0
Vrabi (3) | 9.12.200317:46
...a nevíte náhodou jak by to mohlo být s deskou Asus A7N8X Deluxe...mam XP 2500+­(Barton­)@3000+
...děkuji
Odpovědět0  0
Choceň | 9.12.200312:06
Koukám jako blázen...proč proboha prolézat registry apod. , když existuje kupa utilitek a prográmků, které ´to udělají za Vás...např. CpuIdle, Vcool, atd....Proč se o nich autor nezmiňuje ? Já sám mám ten Cpu Idle a teplota se mi skutečně sníží i o víc jak 10°C ­- a to mám amd xp 1700+@2160MHz....normálně by v idle stavu topil asi 50°C, takle má okolo 40°C...­(max load 56°C ­- preci jen AC Coopes silent­)...

a hlavně je to úplně v pohodě ­- nainstalujete a valíte....spíš by mne zajímal článek porovnávající různé tyto prográmky ­- to bych považoval za větší přínos, protože v těch registrech se asi moc lidí hrabat nebude, ale zkusit nějakou utilitku ­- to je jiná...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 9.12.200314:13
Proč? No protože programy jako CPUidle žerou procesorový čas, musíte je mít spuštěné a často způsobují problémy. A pochopitelně nastavení správných dělitelů ovlivňuje i programy jako CPUidle, takže tomuto tématu se nevyhneme.
Odpovědět0  0
karob (4) | 9.12.20039:27
já jsem to nastavil už dávno podle PCTuningu :­-­) a opravdu to funguje a je to na teplotě dost poznat.

Ale mám dotaz k tomu výraznému přetaktování z 11x 133MHz ­-> 10x 200MHz

Fakt to jede i po přetaktování stabilně na 1.6V ??

Já jsem to přehodil jenom z 13x 133MHz ­-> 13x 166MHz a musel jsem napětí zvednout na 1.7V :­-­(
A to mám B0 revizi :­-­(

Jak to lidi děláte? Je to deskou? Zdrojem? Čím to je, že někdo napětí zvednout nemusí a já jo :­-­(

no nic, nějak to přežiju, ach jo :)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 9.12.200311:23
13x 166 je 2166 MHz. To už taky musím zvýšit napětí na 1.75V.
Odpovědět0  0
karob (4) | 9.12.200312:04
no jo, ale
11*133 = 1463, 10*200 = 2000 a tedy 2000­-1463 = 537
kdezto
13*133 = 1729, 13x 166 je 2166 a tedy 2166­-1729 = 429

tedy u mého přetaktování je ten rozdíl menší,
doufal jsem, že záleží hlavně na relativním nárustu frekvence, nikoliv kolik to dělá absolutně
protože Th B0 na 2100+ přece není nejvyšší model dané řady :­-­(

díky za informaci
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 9.12.200314:15
Na nominální frekvenci prakticky nezáleží, oba procesory jsou designově stejné, tj. mají i podobný frekvenční limit.
Odpovědět0  0
Ikarie | 7.12.200316:35
Nepřišel jsem na to, jak zajistit, aby se údaje nastavené v programu CPUMSR­-­-> Low Power Modes, nevynulovaly při restartu PC.
Můžete mi někdo poradit?

PS: Mě to funguje perfektně, resp. zatím jsem nenarazil na žádný problém.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 7.12.200317:09
Nastavení se změní, protože ho BIOS při bootu přeprogramuje. Funkci na obnovu údajů plánuji dodat, jak jen bude chvílka času ­(teď ho bohužel moc není­).
Odpovědět0  0
aloisarnost | 7.12.200319:45
Mam MSI s nForce 2, zmenim 4ty bit f6 na 14, potvrdim, potrdim znovu YES a hodnota se nezmeni..zustava nula..nepusti me tam, tusite nekdo prosim...proc?...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 7.12.200320:05
Máte měnit v 6F bit 4 na 1, ne v registru F6.
Odpovědět0  0
aloisarnost | 7.12.200321:05
Diky uz jesm si vsiml...ale maly problem, nejen muj jak je vidno z internetovych for na toto tema, ja mam na spravnem bitu nastaveno defaultne 1 :O­( . Zkousel jsme to zmenit na 0 :o­), zadna zmena...topi porad stejne...
Odpovědět0  0
aloisarnost | 7.12.200319:47
Mam MSI s nForce 2, zmenim 4ty bit f6 na 14, potvrdim, potrdim znovu YES a hodnota se nezmeni..zustava nula..nepusti me tam, tusite nekdo prosim...proc?...
Odpovědět0  0
Vraana (11) | 1.4.200421:03
Jj, taky jsem se tím zabýval a MÁM ŘEŠENÍ!!!

V CPU MSR zvolíš Configuration a pomocí Save Current Configuration si uložíš nastavení do souboru. Ve Windowsech pak už jen nastavíš, aby se ten soubor otevíral pomocí CPU MSR a dáš ho do registru, nebo do Start ­- Programy ­- Po spuštění. A voilá! Docela mě štvalo, že CPU MSR zůstane otevřenej a budu ho muset po každým startu zavírat ­- a ono ejhle! Nastaví správný hodnoty a sám se ukončí!!! Geniálně jednoduché, jednoduše geniální ! :­-D
Odpovědět0  0
Tomas Glabasna | 6.12.200318:44
Mate nejaky jiny program na soft. chlazeni?
Mam notebook s P4 a obcas bych potreboval aby se nemusel tolik chladit.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 7.12.20032:03
Konkrétně na Pentium 4 program bude. Doufám, že se mi ho podaří přes Vánoce dát dohromady.
Odpovědět0  0
Tomas Glabasna | 7.12.20032:40
No uz se tesim na vysledky :­)
Da se takhle chladit jeste i jine zarizeni nez jen CPU?
Treba i na ukor snizeni vykonu?
Odpovědět0  0
Laďas | 12.12.200318:36
ano, samozřejmě, třeba s výhodou se to dá aplikovat i na běžnou žárovku
Odpovědět0  0
Tomas Glabasna | 12.12.200319:00
Hodit do mrazu to me taky napadlo... :­)
Jde o to ze potrebuji aby pri prednaskas se me nemusel chladit notebook ­(at nerusim­)

ale asi nec nenajdu :­((
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 6.12.200310:40
Bohužel, nelze. Je mi jasné že je to pro čtenáře trošku obtěžující ­(i když je to jen ­"pro jednou­"), ale po dlouhých diskuzích jsme se usnesli na tom, že hodnocení lépe vypovídá tehdy, když hodnotí deset reálných lidí než tehdy, když někdo ­"nakliká­" s vypnutými cookinami třeba stokrát ­"jedničku­" nebo ­"pětku­", jak se stávalo úplně běžně u předchozího redakčního systému. A to samé platí u anket a soutěží :­-(
Odpovědět0  0
RC | 6.12.200310:19
Dobrý článek, hodnotím na 1, ale nechci se kvůli tomu registrovat. Nejde udělat hodnocení bez registrace?
Odpovědět0  0
Svaca | 5.12.200320:40
Mozna by bylo se dobre v recenzi zminit o tom, ze existuji i desky s plne funkcinim soft cooling pomoci prehrani BIOSu, napr Vase ­(Petr Orel­) EPoXka a moje EPoXa ­(8KRA2+­) ... :­-­)­)­)
Aby lide meli prehled ... :­-­)­))
Odpovědět0  0
dim0n | 5.12.200318:14
A jak se to tyka zdroju co jsou montovany do eurocasu
konkretne se jedna o EC model 300x 300W?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 5.12.200318:58
Upřímně ­- Eurocase zdroje jsou jedny z nejhorších ­(ne­-li nejhorší­), které se u nás prodávají. Mluvím z vlastní zkušenosti, tento zdroj mi vyhořel a kamarádovi nedávno odpálil základní desku a osmahnul grafickou kartu. Na tento zdroj bych nepřipojil komponenty, kde je vyžadována spolehlivost. Zapnutí softwarového chlazení jim může způsobovat problémy, protože jsou dost měkké ­(změna zatížení vede k veliké fluktuaci napětí­). O to horší pokud je na ně zapojen počítač s velkou spotřebou ­(třeba po přetaktování­), to pak napětí létá klidně mimo specifikace ­- delší používání pak znamená smrt pevného disku. Ale tím, že softwarové chlazení vypnete, se těchto problémů nezbavíte. Eurocase je prostě levný zdroj pro kancelářské PC, u náročnějších sestav bych se mu vyhnul.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 5.12.20031:37
Ona skokově kolísá i tak, protože když procesor není vytížen ­(ale není ve stavu Stop Grant­), je jeho spotřeba odhadem poloviční proti maximálnímu vytížení. Jediný rozdíl je proto v tom, že ve Stop Grant klesne na minimum ­(cca. desetinu maximální­), takže skok bude větší. Je pravda, že některé zdroje by teoreticky nemusely takové změny dobře snášet, ale upřímně řečeno zdroj, který nezvládá nárazové změny spotřeby, je vhodné co nejrychleji vyhodit do popelnice. Takový zdroj je riziko, protože nárazové změny spotřeby vyvolává třeba i zapnutí seekování disku, spuštění 3D režimu grafické karty atp. A jestliže zdroj takové změny nezvládá ­(a bohužel většina levných zdrojů je taková­), pak riskujete hardware i bez ohledu na to, jak je nastaveno softwarové chlazení.

Solidní zdroje ­(z u nás dostupných například Fortron a Enermax­) nárazové změny vytížení příliš nezajímají a zda bude softwarové chlazení zapnuto nebo ne, je v praxi neovlivní.
Odpovědět0  0
PetrD (43) | 5.12.20031:46
A jak moc velký je rozdíl v rychlosti probouzení procesoru mezi módy normal a ultra fast?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 5.12.200310:15
Ultra Fast trvá čtvrtinu času.
Odpovědět0  0
PetrD (43) | 5.12.20031:08
Jak se zvýší nároky na zdroj, pokud zapnu sw chlazení? Spotřeba procesoru bude skokově kolísat, to by nemusel každý zdroj vydržet.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.